Sök:

Sökresultat:

275 Uppsatser om Etnografisk fältstudie - Sida 1 av 19

Materialhantering pÄ byggarbetsplatser : Vilka aktiviteter anser olika arbetsgrupper vara de största problemen betrÀffande materialhantering?

Hur byggmaterial hanteras pa? en byggarbetsplats a?r idag viktigt da? materialkostnaden och hanteringen av den sta?r fo?r ca 50 % av byggkostnaderna i ett byggprojekt. Materiallogistiken a?r inte alltid la?tt att hantera da? det till ett projekt kommer byggmaterial till ma?nga olika yrkesgrupper fra?n ma?nga olika leveranto?rer. Detta examensarbete har skrivits vid Skanska Va?rmlands byggarbetsplats pa? Centralsjukhuset i Karlstad da?r de bygger ut och om sjukhuset till ett bera?knat va?rde av 1,35 miljarder kronor.

Hantering av ICT i sma?- och mellanstora fo?retag under tillva?xt

Ma?let med studien a?r att underso?ka vilka konsekvenser tillva?xt har pa? sma?- och mellanstora fo?- retags ICT-system samt hur de bo?r ga? till va?ga fo?r att hantera de problem som uppsta?r. Genom en fallstudie har det framkommit att snabbt va?xande organisationer prioriterar vinstgi- vande processer. Allt fo?r ofta bortprioriteras ICT-systemen och till fo?ljd av detta blir ett ineffek- tivt arbetssa?tt en stor kostnad.Denna fa?ltstudie bevisar va?r tes om prioritetshandlingar och ineffektivitet samt leder till en stra- tegisk plan fo?r hur en organisation ska sammanla?nka sitt aktivitetssystem med deras ICT-system med hja?lp av gemensam inriktning fo?r ICT- samt affa?rsstrategier..

Uppfostran till medborgare i en total institution. En etnografisk studie om regelsystem pÄ en institution för vÄrd av unga

Uppsatsen handlar om regelsystem i en institution för vÄrd av unga. Syftet med uppsatsen Àr att ge en ökad förstÄelse för och fÄ kunskap om behandling samt skolverksamhet pÄ en institution för ungdomar med fokus pÄ regelsystem, regelövertrÀdelser och personalens bemötande av dessa. Uppsatsen Àr etnografisk och resultatet bygger pÄ en tvÄ veckor lÄng observationsperiod pÄ en institution för vÄrd av unga. Teorin bygger pÄ Goffmans bok Totala institutioner- fyra essÀer om anstaltslivets sociala villkor. Goffman menar att en total institution kÀnnetecknas av inneslutande tendenser, dessa har jag försökt att applicera pÄ resultatet.

Ett pojkklassrum för flickor? : En etnografisk studie med utgÄngspunkt i ett sociokulturellt- genusperspektiv

Denna studie syftar till att undersöka och diskutera vilka aspekter av flickors och pojkars handlande och samspel i skolan som skulle kunna utgöra en förklaringsgrund för pojkars sjunkande resultat.Studien Àr utförd pÄ en medelstor skola i en Ärskurs 4 i Halmstad kommun.Detta Àr en etnografisk studie med ett kombinerat genus- och sociokulturellt perspektiv, dÀr vi har studerat hur pojkar respektive flickor handlar och samspelar i homo- och heterogena grupper.Studien visade att kampen om hierarkin i klassrummet hade en negativ inverkan pÄ pojkars skolarbete. Vi kunde se tendenser som pekade pÄ att pojkar hade lÀttare att fokusera pÄ skolarbete i grupper dÀr de var ensamma pojkar i heterogena grupper med en majoritet av flickor..

En optimerad arbetsplats : En studie om hur ett personalkontor kan effektivisera personalens arbete pÄ ett kompetensutvecklingscenter i Filippinerna.

Temat fo?r a?rets examensarbete 2012 a?r Inkludering och Exkludering. Arbetet skall a?ven inkludera informationsdesign och rumslig gestaltning.Jag har arbetat med ett blivande personalkontor pa? ett kompetensutvecklings- center pa? o?n Mindoro i Filippinerna. Detta kontor som a?r under uppbyggnad, a?r litet och ma?nga personer och funktioner beho?ver fa? plats.

Distribuerad kognition och aktivitetsteori som perspektiv i analysen av kognitiva arbetsmiljöproblem : En etnografisk fallstudie

Kognitiva arbetsmiljöproblem Àr ett begrepp som funnits lÀnge samtidigt som det fortfarande finns vÀldigt lite forskning som beskriver hur och varför mÀnniskor blir pÄverkade av de olika problemklasserna som existerar. För att undersöka hur kognitiva arbetsmiljöproblem pÄverkar mÀnniskan pÄ moderna arbetsplatser, har en fallstudie designats utifrÄn en etnografisk ansats dÀr datainsamlingsteknikerna orienterande observation, dokumentgranskning, videoinspelning och intervju har anvÀnts. Resultatet tyder pÄ att teorierna distribuerad kognition och aktivitetsteori fungerar som tvÄ perspektiv i analysen och utgÄr frÄn samma empiriska fÀltarbete som skett i ett kontorslandskap för ett omsorgsföretag. Analysernas resultat har jÀmförts för att se vad respektive teori bidrar med, dÀr skillnader har identifierats i dels hur teorierna beskriver de kognitiva arbetsmiljöproblemens natur, men Àven varför de uppstÄr och hur förÀndringsförslag bör utformas. Distribuerad kognition identifierade 4 kognitiva arbetsmiljöproblem samtidigt som aktivitetsteori identifierade 3..

Hur utformas redovisningspraxis? : En etnografisk studie frÄn insidan

Syfte Syftet med studien Àr att beskriva och förklara hur redovisningspraxis utformas frÄn en föreslagen redovisningsstandard. Problem Hur utformas redovisningspraxis kring den föreslagna leasingstandarden ED/2013/6 inom Scaniakoncernen? Metodologi Denna studie Àr baserad pÄ kvalitativ metod. En etnografisk studie har genomförts, vilket inkluderar intervjuer och observationer. Teoretisk referensram I denna studie anvÀnds förÀndringsteorier, vilket innebÀr Burns institutionella teori tillsammans med teorier om maktbaser och motiv för att kunna studera förÀndringen som en process. Slutsats Redovisningspraxis utformades av Scanias redovisningsspecialist med influenser av deras rapporteringsansvarige och investeringsansvarige. Detta kunde genomföras i och med redovisningsspecialistens tidigare profession och hans nuvarande position inom Scania. Motiven som drev redovisningsspecialistens pÄverkan pÄ redovisningspraxis var frÀmst de politiska motiven av vad revisorerna skulle godkÀnna. .

LÀrarledarskap i klassrummet : En etnografisk inspirerad studie med Critical Incident Technique som analysverksyg för att synliggöra strategier hos en specifik lÀrare

The purpose has been to investigate leisure-time centers actual work on children with attention deficit disorder. In addition, the study strives to make leisure-time centers way of working, in relation to their assignments, visible. The study has also compared how the leisure-time centers work and what the research says. The survey was conducted with the help of three exploratory interviews with pedagogues and three-piece observations at the leisure-time centers. It was carried out at three different schools in two counties in Sweden.The results of the survey show that the schools are trying to create clear procedures, though the centers succeed with this in varied degrees.

Varför leder inte lyckad FoU-kommunikation till förÀndrat beteende? En etnografisk studie inom PrimÀrvÄrden Halland

Titel: Varför leder inte lyckad Forsknings- och Utvecklings (FoU) - kommunikation till förÀndrat beteende? En etnografisk studie inom PrimÀrvÄrden Halland.Författare: Helena MorténiusUtbildning: Medie- och kommunikationsvetenskap, 61-80p, VT 2007.Institution: Medie- och kommunikationsvetenskap, Sektionen för HÀlsa och SamhÀlle, Högskolan i Halmstad, Box 823, 301 18 Halmstad.Handledare: Lars Palm, professor, Sektionen för HÀlsa och SamhÀlle, Högskolan i Halmstad.Examinator: Jesper Falkheimer, universitetslektor, Institutionen för Service Management, Campus Helsingborg.Problem: FoU-enhetens uppgift Àr att förankra forskningstÀnkandet bland primÀrvÄrdsanstÀllda i Halland. En framgÄngsrik kommunikation har varit en viktig del i denna policy. Trots stort intresse pÄ fÀltet har en grupp av anstÀllda inte velat gÄ vidare i sin utveckling.Syfte: Syftet med denna studie har varit att ur ett kommunikationsvetenskapligt perspektiv pÄ gruppnivÄ beskriva de faktorer som hindrar denna grupp av anstÀllda att gÄ vidare i sin utveckling och bli FoU-aktiva.Metod: Kvalitativ metod med en etnografisk ansats.Resultat: Gruppens sociokulturella tillhörighet i kombination med organisationskulturens principer Àr grunderna till att en del av primÀrvÄrdens anstÀllda inte gÄr vidare i sin utveckling och blir FoU-aktiva. Bidragande faktorer till denna situation har varit de konkreta hinder som tradition, kultur, hierarki, ledning, resurser och brist pÄ förebilder..

LÀrande genom estetiska lÀrprocesser : KonstnÀrlighet som metod i Waldorfskolan - en etnografisk fÀltstudie

In this essay we study the practice of teaching and learning through aesthetic learning processes in a Waldorf School. Through an ethnographic field study three Waldorf teachers have been interviewed about their views regarding in what ways aesthetic learning processes are present in their teaching and how learning through these processes is being carried out practically. For the study a specific class has been observed during three days in a Waldorf School in Stockholm to examine how the aesthetic learning processes are being performed in practice.Through the study we have reached the conclusion that in this particular Waldorf School teaching is being performed artistically and through aesthetic approaches and perspectives. This way of teaching is being carried out not only in the aesthetic subjects but also in the theoretic. The results of the study show that aesthetic learning processes are present in almost all of the subjects in this Waldorf School..

Kommunikation bortom orden : En etnografisk studie om hur la?rares actio och ickeverbala kommunikation pa?verkar elevers motivation

Syftet med detta examensarbete a?r att fa? insikt i hur la?rarens ickeverbala kommunikation och actio pa?verkar elevers motivation. Utifra?n en etnografisk arbetsmetod observerades en svenskla?rare pa? en gymnasieskola under fyra lektionstimmar fo?r att underso?ka hur la?raren kommunicerade med sina elever ickeverbalt. Parallellt med observationerna intervjuades ba?de la?raren och eleverna som deltog i underso?kningen.

Jana Sanskriti  Forumteater, en vÀg att skapa empowerment?  : en etnografisk studie

Uppsatsen har som syfte att utifrÄn Jana Sanskritis arbete, lyfta upp och diskutera forumteaterns möjligheter att skapa empowerment hos deltagarna. Jana Sanskriti Àr bÄde en teatergrupp och en rörelse i nordöstra Indien som arbetar med forumteater i den VÀstbengaliska landsbygden, utifrÄn en övertygelse att forumteater Àr en metod som möjliggör en frigörelse frÄn förtryck.   Uppsatsens frÄgestÀllningar Àr: Hur arbetar Jana Sanskriti? Hur kan man skapa empowerment med forumteater som metod? PÄ vilket/vilka sÀtt stödjer forumteatermetoden skapandet av empowerment för deltagarna?  Studien har en etnografisk ansats. Genom fÀltstudier hos Jana Sanskriti och en diskussion runt gruppens Äterkommande arbete i byarna med samma forumteaterförestÀllning har begreppet empowerment belysts.   Fokus har riktats pÄ förestÀllningen Shonar Meye som handlar om mÀns vÄld mot kvinnor.  I resultatdelen presenteras Jana Sanskritis arbete, dÀr det ocksÄ fram- kommer att det Àr gruppens Äterkommande besök i byarna med samma  forumteaterförestÀllning som Àr den enskilt största faktorn till skapandet av empowerment. .

Demokrati i praktiken : En etnografisk studie i förskolan

Syftet med denna studie Àr att synliggöra hur demokrati kommuniceras pÄ MÄnens förskola.  Hur kommer demokrati till uttryck och pÄ vilket sÀtt kommuniceras barns delaktighet och inflytande i planeringen av en fest?Uppsatsen Àr en kvalitativ studie med en etnografisk ansats. Empirisk data av festens planeringsprocess samlades och observerades under tre mÄnader. Fokus i studien var hur demokrati kommunicerades.I planeringsprocessen av MÄnens ettÄrsfest kom demokrati till uttryck pÄ ett formellt sÀtt och pÄ ett informellt sÀtt.

Kan dramalek stimulera barns lust och nyfikenhet till matematiskt tÀnkande? : en etnografisk studie om dramalek och matematik i förskolan

Syftet med studien Àr att undersöka om pedagogledda dramalekar med matematiskt innehÄll kan stimulera till och skapa ett intresse för vidare utforskande av matematiska lekar, begrepp och anvÀndningsomrÄden hos förskolebarn i deras fria lek. I bakgrunden behandlas dramapedagogik, lek, 4-5 Äringens utveckling och matematik i förskolan. Studien utgÄr frÄn en etnografisk arbetsmetod dÀr följande forskarfrÄgor stÀlls: Kan dramalek stimulera barns lust och nyfikenhet till matematiskt tÀnkande? Hur visar det sig i sÄdana fall i deras fria lek? Datainsamlingen har skett genom fÀltobservationer vid tvÄ förskolor samt kvalitativa intervjuer med öppna frÄgor. Det empiriska materialet som visar sig i fÀltanteckningar, loggböcker och intervjuer presenteras i relation till innehÄllet i dramapassen.

Att leva i en dubbelkultur. En etnografisk studie ur ett sciokulturellt perspektiv.

Syftet med det hÀr arbetet Àr att undersöka hur barn till svenska förÀldrar pÄverkas av att vÀxa upp i en tvÄsprÄkig och dubbelkulturell amerikansk miljö. Bakgrunden till arbetet Àr att mÀnniskor, till följd av ökade internationella kontakter, i allt större utstrÀckning vÀljer att flytta utomlands. NÀr förÀldrar flyttar med sina barn uppstÄr frÄgan om vilket sprÄk som ska talas i hemmet och vilken kultur familjen ska vÀlja att leva efter. I litteraturgenomgÄngen framgÄr det att individen ur ett sociokulturellt perspektiv i hög utstrÀckning formas av sin sociala kontext, i samspel med andra mÀnniskor. Omgivningen har sÄledes stor betydelse för en persons identitetskÀnsla och det Àr viktigt för individen att kÀnna samhörighet med en grupp mÀnniskor.

1 NĂ€sta sida ->